Harder groeien

Wat heb je als ondernemer echt nodig om hard te groeien

Veel ondernemers denken meteen aan geld. Niet onterecht, als je maar het in de goede dingen stopt. Geld van banken, fondsen of investeerders schept namelijk verplichtingen en is verschrikkelijk tijdrovend (het is eerder opgebrand dan verkregen), het kost veel rente en zekerheden of aandelen en zeggenschap. Bovendien maakt geld mentaal lui. Het dempt namelijk de urgentie voor creativiteit (creativiteit gedijt goed op schrale grond). Vraag je af of je het geld echt nodig hebt. Vaak gaat er veel geld naar dingen die we “gewend zijn”, zoals personeel, pand en old school marketing (gekochte media). Er zijn hier veel creatieve oplossingen mogelijk tegen lage kosten.

Ook geloven veel ondernemers in het perfecte product: Een waanzinnig schaalbare dienst, bij voorkeur in abonnementsvorm, met veel impact voor een enorm grote gebruikersgroep, die het dagelijks gebruikt. Gemaakt door louter talentvolle developers, omgetoverd tot een sterk merk dat door alle grote influencers wordt geliked en gedeeld. Yeah, sure…

De quest naar het perfecte product is een enkele reis naar Death Valley. Te veel tijd en geld in ontwikkeling stoppen, zonder (nieuwe) kasstromen te genereren is een dodelijke combinatie. Silicon Valley introduceerde daarom “fail fast, learn faster”. In de praktijk betekent dit een minimaal bruikbaar of (voor)verkoopbaar product maken en uitproberen bij klantgroepen. Dan weet je snel of je goed zit en genereer je al nieuwe omzet.

Voor-de-hand-liggende oplossingen voor groei duiden op een statische mindset. Hier geldt: als je doet wat je al deed, dan krijg je wat je al had. Je groeit dus per saldo niet. Wat je als ondernemer echt nodig hebt om harder te groeien is een… groeimindset. 

Een groeimindset is een sterke overtuiging dat je jezelf continu kunt verbeteren en ontwikkelen. Je wordt sterker door uitdagende dingen buiten je comfortzone te doen (zoals je bedrijf hard laten groeien), ervan te leren en ervan te genieten. Je kunt hard groeien door de dingen anders te doen, bijvoorbeeld doen als een lean start-up, een op leren gerichte methode.

Als kind word je geboren met een groeimindset en dat verklaart het lerende vermogen van een kind. Heb je ooit van een kind gehoord dat ie lopen te moeilijk vond en die fase maar heeft overgeslagen? De uitspraak die aan Pipi Langkous wordt toegedicht is hier heel toepasselijk: “ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk wel dat ik het kan (leren)”.

Een groeimindset gaat gepaard met een aanstekelijke, positieve instelling. Zeker in combinatie met een betekenisvolle uitdaging, oefent het een grote aantrekkingskracht uit op investeerders, talenten, influencers en klanten. Het werkkapitaal, de likes en de omzet komen dan naar je toe.

Gaandeweg verliezen veel mensen hun groeimindset en gaan uitdagende dingen -die nodig zijn om te groeien- onbewust uit de weg. Deels door de overtuiging dat je talenten en kwaliteiten zijn aangeboren (en je ‘dus’ niet alles kunt) en vaker door overtuigingen die ontstaan door negatieve ervaringen of doordat mensen in je omgeving, zoals leerkrachten, ouders en vriendjes je hebben gezegd dat je veel fouten maakt, iets niet kunt en nooit zult leren.

Of je nou 25, 35 of 55 bent, je kunt altijd een groeimindset ontwikkelen. Lezen over hoe je een groeimindset krijgt is een goed begin, maar als ondernemer gaat het sneller en effectiever als je samenwerkt met een goede personal coach. Iemand die goed bij je past.

Een groeimindset is je belangrijkste asset om te groeien. Kies dus zorgvuldig de coach die je toelaat om jouw groeimindset te helpen ontwikkelen. Er zijn in Nederland 75.000 zelfbenoemde coaches, waarvan nauwelijks bekend is wat hun effectiviteit en rendement is.

Over Coachhunter
We matchen ambitieuze ondernemende professionals met professionele coaches die begrijpen wat er nodig is om te groeien. Zowel persoonlijk als zakelijk. We werken met een valideerd model, de Coach Matching Interface. Daarnaast gebruiken we data sience (o.a. AI) om betere matches te maken (tot 95% fit) en bijzondere requirements mee te nemen in de match, zoals cultural fit.